sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Kynttilän polttaminen saastuttaa huoneilman


Yle Uutiset tiedottaa, että kynttilän polttaminen sisätiloissa on yhtä haitallista keuhkoille kuin esim. pakokaasut. Aika miellyttävä uutinen sinänsä, kun mä en muuta teekään, kun poltan kynttilöitä joka ikinen ilta.. Olen käyttänyt kynttilänpolttamistekniikkaa myös lämmittääkseni huoneilmaa, tässäkin asunnossa meni tänä vuonna patterit päälle vasta marraskuun puolella, joten kotia piti todella lämmittää kaikin keinoin.

Kynttilän liekki saastuttaa huoneilmaa merkittävästi. Tanskalaisen Politiken-lehden teettämän tutkimuksen mukaan kynttilän polttamisesta syntyvät nokihiukkaset vahingoittavat keuhkoja ja verenkiertoa samaan tapaan kuin pakokaasut tai ruoankäry.

Huoneessa poltettava kynttilä nostaa lehden mukaan huoneilman hiukkaspitoisuuden muutamassa minuutissa 300 000 hiukkaseen kuutiosenttimetriä kohden.

Lehti vertaa kynttilän aiheuttamia hiukkaspitoisuuksia erään Tanskan vilkasliikenteisimmän kadun ilmaan, jossa voi olla 40 000 hiukkasta kuutiosenttimetrissä.

Asiaa lehdelle kommentoinut ympäristöinsinööri Kåre Press-Kristiansen hämmästelee kynttilän aiheuttamien hiukkasten paljoutta. Hänen mukaansa kynttilöiden polttamista pitäisi välttää, vaikka vain osa hiukkasista olisi vahingollisia.

YLE Uutiset

5 kommenttia:

aini kirjoitti...

Siis mä luin kans tän uutisen ja olin ihan et wtf ja sit melkein samantien et IHA SAMA!:D Kynttilät on about ainoa valoisa asia tässä vuodenajassa et ilman niitä ei vaan tuu mistään mitään..:D

haha, sanavahvistus relaus:DD

Salla kirjoitti...

Tuo sama uutinen ahdistaa minua jokaisena jouluna! Uskottelen itselleni, että kun en polta tupakkaa, voin polttaa kynttilöitä.

Chatrin kirjoitti...

aini: mä aattelin kans, et IHA SAMA! helvete. Kynttilät ja relaus sopii hyvin yhteen ;)

Salla: no hei, toi onki hyvä. Minäkään en polta tupakkaa, joten voin polttaa kynttilöitä ;)

Maria kirjoitti...

Justiinsa joo, sitten on täälläkin päässä keuhkot jo ihan pilalla, vaikka en tupakoi! :D Tälläkin hetkellä saastutan keuhkojani muutaman kynttilän voimin, o-ou. :)

Chatrin kirjoitti...

Pinkki työhuone: no niinpä! Mä en kyllä luovu kynttilöistä vaikka kuinka tekisivät hallaa keuhkoille. Millä muulla sitä saa tunnelmaa näihin pimeisiin iltoihin?